مکمل سوخت چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

مکمل سوخت یکی از راهکارهای هوشمندانه برای بهبود عملکرد موتور و افزایش استفاده از سوخت است. این محصول با افزودن مواد خاص به بنزین یا گازوئیل، به بهبود کارکرد موتور، کاهش رسوبات مضر در موتور و حتی افزایش طول عمر خودرو کمک می‌ کند. در دنیایی که بهینه‌ سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ ها اهمیت زیادی پیدا کرده، مکمل‌ های سوخت به عنوان یک انتخاب کاربردی برای بسیاری از رانندگان و علاقه‌ مندان به خودرو مطرح شده‌ اند.

مکمل بنزین چیست و چه کاربردی دارد؟

بهترین زمان برای افزودن مکمل بنزین یا اکتان بوستر، زمانی است که قصد سوخت‌گیری دارید و باک خودرو تقریبا خالی است، به‌ طوری که حدود 10 تا 15 لیتر بنزین باقی‌مانده باشد. به عبارت دیگر، زمانی که نشانگر بنزین نزدیک به سطح پایین است و چراغ هشدار هنوز روشن نشده، موقعیت مناسبی برای استفاده از اکتان بوستر خواهد بود.

با این کار، مکمل به خوبی با سوخت جدید ترکیب شده و تاثیرگذاری بهتری خواهد داشت. همچنین، مکمل‌ های بنزین با توجه به نوع ساختارشان، کاربردهای مختلفی دارند. برخی از این مکمل‌ ها به بهبود فرآیند احتراق کمک می‌ کنند، برخی دیگر با کاهش اصطکاک، حرکت قطعات متحرک موتور را روان‌ تر می‌سازند.

همچنین، نوعی از مکمل‌ ها وجود دارند که به پاکسازی مواد شیمیایی و رسوبات از روی قطعات موتور می‌پردازند. به‌طور کلی، یک مکمل سوخت مناسب می‌تواند به افزایش بازدهی و بهبود عملکرد موتور کمک کند.

انواع مکمل‌ های سوخت کدام‌ اند؟

مکمل‌ های سوخت انواع مختلفی دارند که هر یک با هدف بهبود عملکرد خودرو و افزایش کارایی سوخت طراحی شده‌ اند. در زیر به برخی از انواع مکمل‌ سوخت خودرو اشاره می‌ شود:

مکمل تثبیت کننده سوخت

این افزودنی با جذب رطوبت، عملکرد بنزین را بهبود می‌ بخشد. زمانی که بخار آب به سوخت وارد شود، راندمان آن کاهش یافته و ممکن است موجب سخت استارت خوردن خودرو و همچنین خوردگی موتور شود. مکمل تثبیت کننده سوخت این مشکل را برطرف کرده و کیفیت بنزین را حفظ می‌کند. اگر خودروی شما بیش از یک ماه در پارکینگ مانده، به ویژه در هوای سرد، توصیه می‌ شود مقداری از این مکمل را به سوخت اضافه کنید.

مکمل تقویت کننده اکتان

تا پیش از دهه ۱۹۷۰ میلادی، از تترا-اتیل سرب به‌عنوان افزودنی برای افزایش عدد اکتان بنزین استفاده می‌ شد. اما پس از اینکه مشخص شد سرب برای سلامتی خطرناک است و استفاده از آن متوقف شد. با این حال، هنوز برخی افراد به دنبال سوخت‌ هایی با اکتان بالا هستند.

مکمل سوخت یا بنزین با اکتان بالاتر، باعث افزایش قدرت موتور می‌شود، زیرا امکان افزایش نسبت تراکم را فراهم می‌کند. با افزایش نسبت تراکم، هوای بیشتری وارد سیلندرهای موتور شده و فرآیند احتراق سوخت به شکل بهتری انجام می‌ گیرد.

موتورها معمولا با توجه به سطوح معینی از اکتان طراحی شده‌اند. اگر سوختی با عدد اکتان پایین استفاده شود، ممکن است صدای تق‌تق از موتور شنیده شود و عملکرد موتور بهینه نباشد. در صورتی که خودرویتان صدای تق‌ تق زدن دارد، احتمالا نیاز به استفاده از تقویت کننده اکتان دارد. خودروهای قدیمی با موتورهای با تراکم بالا، معمولا بهتر است از این مکمل‌ها بهره ببرند.

همچنین خودروهای اسپرت نیز برای عملکرد بهتر نیاز به مکمل اکتان دارند. تقویت‌کننده‌ های اکتان را می‌ توان همراه با روان‌کننده‌ ها استفاده کرد. روان‌ کننده‌ ها با کاهش اصطکاک بین قطعات، از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌ کنند.

مکمل پاک کننده انژکتور

انژکتور وظیفه کنترل پاشش سوخت را بر عهده دارد. سوخت با فشار از طریق نازل عبور کرده و از انتهای انژکتور به بیرون پاشیده می‌ شود تا فرآیند احتراق بهتر و سریع‌ تر انجام شود. در صورتی که انژکتور دچار گرفتگی شود، عملکرد کلی احتراق مختل شده و باعث کاهش قدرت و شتاب موتور ؛ حتی در دور پایین موتور می‌ شود. این مشکلات به‌ ویژه در هوای سرد بیشتر دیده می‌ شود.

مکمل‌ های انژکتور شور مانع از مسدود شدن سیستم انژکتور و تجمع رسوبات کربنی ناشی از احتراق می‌ شوند. به‌طور کلی، مکمل سوخت می‌ تواند به شکل قابل‌ توجهی در کاهش رسوبات داخلی موتور موثر باشد و همچنین میزان انتشار هیدروکربن‌ ها، مونوکسید کربن و اکسید های نیتروژن را نیز کاهش دهد.

مکمل ستان دیزل

در موتورهای دیزلی، سطح بالای ستان منجر به سرعت بالاتر در فرآیند احتراق و بهینه‌ سازی مصرف سوخت می‌ گردد. وقتی فاصله زمانی بین پاشش سوخت و شروع احتراق کم باشد، این نشانه‌ ای از ستان بالا است؛ اما اگر این فاصله زیاد باشد، احتمالا سطح ستان پایین بوده و ممکن است باعث احتراق ناقص و ایجاد صدای اضافی شود. برخلاف بنزین با اکتان بالا که با سرعت کمتری می‌ سوزد، گازوئیل با ستان بالا احتراق سریعی دارد.

مکمل ضد ژل دیزل

سوخت دیزل در هوای سرد دچار مشکل می‌ شود، زیرا دما های پایین باعث تشکیل کریستال‌ های پارافین در سوخت شده و منجر به مسدود شدن لوله‌ ها و فیلترها می‌ شود. سرما می‌ تواند عملکرد موتور را دچار اختلال کرده و حتی مانع روشن شدن آن شود.

مکمل ضد ژل دیزل می‌ تواند دمای انجماد سوخت را کاهش دهد. بهترین زمان برای استفاده از این مکمل سوخت قبل از شروع فصل سرما است، اما اگر هوا سرد شده باشد، باز هم می‌ توانید از آن استفاده کنید، بدون اینکه نگران آسیب به موتور باشید.

مکمل اتانول

بنزین معمولا حاوی مقداری اتانول است که به کاهش انتشار آلاینده‌ هایی نظیر مونوکسید کربن کمک می‌ کند. به طور کلی، اتانول به عنوان سوختی دوست‌ دار محیط زیست شناخته می‌ شود. افزودن اتانول به سوخت‌ های معمولی می‌ تواند به تثبیت گاز و تمیز نگه‌ داشتن موتور کمک کند.

با این حال، یکی از چالش‌ های اصلی اتانول، تمایل آن به جذب رطوبت از محیط است که می‌ تواند عملکرد آن را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، برخی از موتورهای قدیمی‌ تر برای استفاده از این نوع سوخت طراحی نشده‌ اند و ممکن است دچار تجمع رسوب شوند.

مکمل تصفیه بنزین

تصفیه بنزین می‌ تواند به بهبود عملکرد موتور و جلوگیری از خرابی آن کمک کند. مکمل‌های تصفیه بنزین معمولا قادر به حذف رسوبات کربنی از سوخت هستند. همچنین، می‌ توانید این مکمل‌ ها را با افزودنی‌ های تخصصی دیگری مانند تقویت‌ کننده‌ های اکتان ترکیب کنید.

اگر به دنبال مکمل سوخت مناسبی هستید که از آسیب و فرسایش موتور خودروی شما جلوگیری کند، مکمل تصفیه بنزین گزینه‌ ای مناسب و موثر خواهد بود. مکمل‌ های بنزین چند منظوره گزینه‌ ای کارآمد هستند که می‌ توانند به بهبود عملکرد خودرو کمک کنند. برخی از این مکمل‌ ها علاوه بر افزایش بهره‌ وری سوخت، قادرند دریچه‌ ها و محفظه احتراق را تمیز کرده و از فساد بنزین جلوگیری کنند.


مطالعه بیشتر: بوی ینزین داخل ماشین نشانه چیست؟


یک مکمل بنزین مرغوب چه ویژگی‌ هایی باید داشته باشد؟

استفاده از مکمل‌ ها به تنهایی نمی‌ تواند عملکرد موتور را بهبود بخشد، زیرا یک مکمل موثر باید ویژگی‌ های خاصی داشته باشد. در ادامه به بررسی این ویژگی‌ ها خواهیم پرداخت:

  • سازگاری با موتور و استفاده از مکمل متناسب با نوع سوخت

موتورهای درون‌ سوز به دو نوع اصلی بنزینی و دیزلی تقسیم می‌ شوند و مکمل‌ های مورد نیاز برای هر نوع متفاوت است. استفاده از مکمل‌ های طراحی شده برای موتورهای بنزینی در خودروهای دیزلی می‌ تواند به آسیب به قطعات موتور یا سیستم سوخت‌ رسانی منجر شود. بنابراین، انتخاب مکمل مناسب بسیار حائز اهمیت است.

  • تاییدیه EPA

یک مکمل باکیفیت طبق اصول و ضوابط خاصی تولید می‌ شود تا به محیط زیست آسیب وارد نکند. در صورتی که به دنبال مکملی ایمن هستید، لازم است محصولی را انتخاب کنید که تاییدیه EPA را داشته باشد.

  • ماندگاری بالا

یکی دیگر از خصوصیات بهترین مکمل بنزین برای پراید ماندگاری و دوام بالای آن است. مکمل‌ های استاندارد به گونه‌ای طراحی شده‌ اند که خواص خود را برای مدت طولانی حفظ کنند و در صورت باقی ماندن در یک مکان ثابت، دچار خرابی یا افت کیفیت نشوند.

بهترین زمان استفاده از مکمل بنزین

هنگام استفاده از مکمل سوخت، بهتر است آن را پیش از پر کردن باک به بنزین اضافه کنید. دلیل این امر آن است که این نوع مکمل‌ های اکتان در مرحله قبل از احتراق عملکرد بهتری دارند. بنابراین، برای بهینه‌ تر شدن کارکرد، ابتدا باید مطمئن شوید که مخزن کاملا خالی باشد.

بهترین زمان استفاده از مکمل بنزین معمولا بین ۴۸۰۰ تا ۸۰۰۰ کیلومتر رانندگی است. اگر در این بازه به صورت برنامه‌ یزی ‌شده از اکتان بوستر استفاده کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. به همین دلیل، توصیه می‌شود که از این مکمل‌ ها به ندرت و در فواصل معین استفاده شود.

نحوه استفاده از مکمل بنزین

یکی از مزایای استفاده از مکمل‌ های سوخت مانند اکتان بوستر، سادگی و راحتی کاربرد آن‌ هاست. برای استفاده از این محصولات، نیازی به مهارت یا تجربه فنی خاصی نیست و حتی افرادی که دانش فنی کمی درباره خودرو دارند نیز به‌ راحتی می‌ توانند از آن‌ ها استفاده کنند.

تنها کافی است مکمل را داخل باک خودرو بریزید تا وارد سیستم سوخت‌ رسانی شود و عملکرد خود را آغاز کند. با این حال، هنگام استفاده از مکمل اکتان بوستر باید به چند نکته مهم توجه کنید. بهترین زمان برای افزودن مکمل سوخت یا اکتان بوستر، زمانی است که قصد سوخت‌ گیری دارید و باک خودرو تقریبا خالی است، به‌ طوری که حدود 10 تا 15 لیتر بنزین باقی‌ مانده باشد.

 به عبارت دیگر، زمانی که نشانگر بنزین نزدیک به سطح پایین است و چراغ هشدار هنوز روشن نشده، موقعیت مناسبی برای استفاده از اکتان بوستر خواهد بود. با این کار، مکمل به خوبی با سوخت جدید ترکیب شده و تاثیرگذاری بهتری خواهد داشت.

کلام پایانی

استفاده از مکمل سوخت نه تنها به بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت کمک می‌ کند، بلکه طول عمر موتور و قطعات خودرو را نیز افزایش می‌ دهد. انتخاب مکمل مناسب می‌ تواند تاثیر چشمگیری در بهینه سازی سوخت‌ رسانی و کاهش آلایندگی داشته باشد.

اگر به دنبال تهیه یک مکمل باکیفیت و مطمئن هستید، گسیل کالای شرق با ارائه انواع محصولات معتبر در این زمینه، بهترین گزینه برای شماست. با خرید از این مجموعه، می‌ توانید از اصالت و کارایی مکمل‌ها اطمینان حاصل کنید و رانندگی با خیال آسوده‌ تر را تجربه کنید. در صورت هر گونه سوال یا مشکل در پایان صفحه می‌توانید کامنت بگذارید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان باشند.

همچنین بخوانید
بوی بنزین داخل ماشین یکی از مسائلی است که ممکن است برای هر راننده‌‌ ها ناخوشایند و نگران‌ کننده باشد. این بو نه تنها به دلیل آزاردهنده بودنش، بلکه به‌عنوان نشانه‌ ای از مشکلات جدی در سیستم سوخت‌ رسانی یا اجزای دیگر خودرو می‌ تواند حائز اهمیت باشد. وجود بوی بنزین ممکن است ناشی از نشتی‌ های خطرناک، خرابی در سیستم تبخیری، یا نقص در انژکتورها و کاتالیزور باشد. این مشکلات نه تنها سلامت سرنشینان را تهدید می‌ کند، بلکه می‌ تواند به مشکلات فنی جدی‌ تر و حتی خطر آتش‌ سوزی منجر شود.
پاره شدن تسمه تایم یکی از رایج‌ ترین مشکلات برای خودروها تلقی شده که دلایل زیادی دارد. شما با توجه به برخی نشانه‌ ها در عملکرد و سیستم خودرو می‌ توانید با ایجاد مشکل برای تسمه تایم آن پی ببرید. برخی از این نشانه‌ ها عبارتند از نشت کردن روغن از بخش جلویی ماشین، بیشتر شدن دور موتور به صورت غیرطبیعی یا حتی از کار افتادن آن، ایجاد مشکل در استارت زدن و یا روشن شدن چراغ چشمک زن در خودرو که هر کدام می‌ تواند دلایل متنوعی داشته باشد
وقتی که تسمه تایم به درستی کار نکند،  سوپاپ‌ های ماشین نمی‌ توانند جهت ورود و خروج هوا را همگام سازی کنند. در نتیجه پیستون‌ ها نیز آسیب می‌ بینند. به همین علت شما باید با زمان تعویض تسمه تایم آشنا باشید تا به موقع این کار را انجام دهید. به طور معمول هر 60000 کیلومتر باید فرایند تعویض تسمه تایم باید انجام شود.
نگهداری از خودرو در تابستان مهمترین اصلی است که هر راننده باید از آن آگاهی داشته باشد. خودرو مانند هر وسیله دیگری به مراقبت و نگهداری صحیح نیاز دارد تا کارایی بهتری داشته باشد و طول عمر آن افزایش پیدا کند. اگر در فصول مختلف سال از خودرو مراقبت کنید نیازی به تعمیر نخواهد داشت و این می‌تواند هزینه شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ