علت پاره شدن تسمه تایم،علائم و عوارض آن 

پاره شدن تسمه تایم یکی از رایج‌ ترین مشکلات برای خودروها تلقی شده که دلایل زیادی دارد. شما با توجه به برخی نشانه‌ ها در عملکرد و سیستم خودرو می‌ توانید با ایجاد مشکل برای تسمه تایم آن پی ببرید. برخی از این نشانه‌ ها عبارتند از نشت کردن روغن از بخش جلویی ماشین، بیشتر شدن دور موتور به صورت غیرطبیعی یا حتی از کار افتادن آن، ایجاد مشکل در استارت زدن و یا روشن شدن چراغ چشمک زن در خودرو که هر کدام می‌ تواند دلایل متنوعی داشته باشد. پاره شدن تسمه تایم خودرو می‌ تواند دلایل متعددی نظیر برخورد پیستون و سوپاپ‌ ها داشته باشد. از این رو قصد داریم در این محتوا شما را با بارزترین دلایل و نشانه‌ های این مشکل آشنا کنیم.

وظیفه تسمه تایم در خودرو چیست؟

پاره شدن تسمه تایم یکی از مشکلات پرهزینه برای خودرو است‌. زیرا این اتفاق موجب خارج شدن پیشرانه از تایم و زمان‌ بندی شده و منجر به برخورد سوپاپ‌ ها و پیستون می‌ شود. در نتیجه هزینه تعمیر را تا میزان زیادی بالا برده و حتی موتور خودرو را نیز تحت تهدید خود قرار می‌دهد. به همین علت است که رانندگان باید حتماً به سلامت این قطعه اهمیت داده و به محض مواجه شدن با صدای پاره شدن تسمه تایم اقدامات لازم برای تعمیر را انجام دهند.

ضمن اینکه با مشکل پاره شدن تسمه تایم آشنا می‌ شوید، باید وظیفه این قطعه حیاتی در خودرو را نیز بشناسید. وظیفه و عملکرد اصلی تسمه تایم ایجاد هماهنگی بین میل لنگ و سوپاپ‌ های خودرو است‌.

 نیروی تولید شده به وسیله موتور با احتراق داخلی از پیستون به میله اتصال و بعد از آن به میل لنگ منتقل شده و وظیفه چرخاندن پمپ آب نیز بر عهده تسمه تایم است. سر میل، سوپاپ و پمپ آب در سه دنده قرار گرفته‌ اند که تسمه تایم روی آن‌ ها قرار گرفته و می‌ چرخد. اگر هر یک از این قطعات به خوبی عمل نکنند پاره شدن تسمه تایم اتفاق می‌ افتد. پس می‌ توان این نکته را مهمترین علت پاره شدن تسمه تایم به شمار آورد.


مطالعه بیشتر: تسمه تایم چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟


علائم پاره شدن تسمه تایم کدامند؟

یکی از مهمترین علائم پاره شدن تسمه تایم صدایی است که از برخورد پیستون و سوپاپ‌ ها خارج می‌ شود. علاوه بر آن با پاره شدن تسمه تایم یا رد کردن آن موتور خودرو نیز خاموش می‌ شود. وقتی که احتمال پارگی تسمه تایم وجود داشته باشد، بهترین اقدام باز کردن قاب تسمه تایم و بررسی سلامت ظاهری آن و زمانبندی صحیح پیشران است. در ادامه یک لیست کامل از نشانه‌ های پاره شدن تسمه تایم ارائه می‌ کنیم:

  1. موتور ناپایدار

  2. ایجاد مشکل در استارت زدن

  3. صدای نامناسب

  4. از کار افتادن دور موتور

  5. افزایش غیرعادی دور موتور

  6. روشن شدن چراغ چشمک زن ماشین

  7. نشت روغن از قسمت جلوی خودرو

صدای پاره شدن تسمه تایم چگونه است؟

صدای پاره شدن تسمه تایم یکی از نشانه‌ های کاربردی برای تشخیص این مشکل است. زیرا پاره شدن تسمه تایم خودرو ممکن است منجر به صداهایی مانند: زنگ یا ترکیدن در موتور شود. وقتی که تسمه تایم مشکل داشته باشد صدای تیک تاک داده و این صدا به صورت مداوم تکرار می‌ شود و شبیه صدای معمول و همیشگی موتور خودرو نیست.

در برخی از موارد موقع خرابی تصمیم ماشین صدایی مانند جیرجیر به همراه دارد که این مشکل می‌ تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. عواملی از جمله؛ شتاب بیش از اندازه، ترمز بیش از اندازه و... می‌ توانند این صدا را برای تسمه تایم ایجاد کنند. اما به طور کلی دقت داشته باشید که تغییر صدای خودرو یکی از مشهود ترین نشانه‌ ها برای خرابی تسمه تایم به شمار می‌ آید.

علت پارگی تسمه تایم چیست؟

آشنایی با علت‌ های پاره شدن تسمه تایم می‌ تواند باعث شود که شما تا حد امکان اقدامات لازم برای جلوگیری از این مشکل را انجام دهید. بدین ترتیب دقت بیشتری به این قطعه در خودرو خود نیز دارید. در ادامه به تفصیل عوامل و علل ایجاد کننده این مشکل را بررسی می‌ کنیم:

  • بالا بودن کیلومتر ماشین

 اولین نکته که باید به آن توجه کنید این است که هر ۶۰ هزار کیلومتر یک بار، باید تسمه تایم خودرو عوض شود. اگر کیلومتری بیش از این تایم را با تسمه تایم طی کنید، این قطعه فرسوده شده و پاره می‌ شود. حتی ممکن است آسیب‌ های جبران ناپذیری به موتور خودرو شما وارد کند.

  • استفاده از تسمه تایم بی‌ کیفیت و ارزان قیمت

قطعه تسمه تایم باید از جنس و متریال با کیفیتی برخوردار باشد. استفاده از تسمه تایم نامرغوب که طول عمر پایینی نیز دارد، باعث می‌شود خیلی زودتر از ۶۰ هزار کیلومتر دچار پارگی شود.

  • نصب نادرست تسمه تایم

بسیاری از افراد تصور می‌ کنند که می‌توانند به راحتی فرایند نصب تسمه تایم را انجام دهند در حالی که این کار نیازمند تخصص مربوط به خود است. اگر فرایند نصب تسمه تایم را به درستی انجام ندهید می‌ توانید ر کوتاه‌ ترین زمان ممکن با مشکل پاره شدن تسمه تایم روبرو شوید زیرا حتی اگر تسمه تایم بیش از حد معمول سفت شود به سرعت دچار پارگی شده و آسیب می‌ بیند.

  • خرابی واتر پمپ

در برخی از موارد دیده شده که واتر پمپ ماشین می‌ تواند علت پاره شدن تسمه تایم به شمار بیاید. وقتی که این قطعه دچار مشکل شود، آب رادیاتور نشتی کرده و از آنجایی که خاصیت اسیدی دارد، موجب خوردگی و در نهایت پاره شدن تسمه می‌ شود.

  • خرابی کاسه نمد

اگه قصد گرفتن تست پاره شدن تسمه تایم را دارید، حتماً به کاسه نمد دقت کنید. زیرا کاسه نمد خراب از عوامل پاره شدن تسمه تایم ماشین است. بعد از خراب شدن کاسه نمد روغن موتور نشتی پیدا کرده و این نشتی عاملی مهم برای فرسودگی و پارگی زودتر از موعد تسمه تایم می‌ شود. پس چک کردن هر چند وقت یکبار کاسه نمد الزامی است.

  • پاره شدن تسمه دینام

در صورتی که تسمه دینام خودرو دچار پارگی شود تسمه تایم را نیز به خود درگیر کرده و باعث پاره شدن تسمه تایم می‌ شود.

  • رانندگی غیر اصولی

با رانندگی پرتنش دور موتور خودرو بالا رفته و فشار بیش از اندازه به موتور وارد می‌شود. این موضوع یکی از مهم‌ ترین عوامل برای پاره شدن تسمه ماشین است.

  • رانندگی با دنده مرده

درست است که رانندگی با دور و شتاب بالا باعث آسیب و پارگی ناگهانی تسمه تایم می‌ شود! اما جالب است بدانید که رانندگی با دنده مرده هم به تمام قطعات داخلی موتور از جمله تسمه تایم آسیب وارد می‌کند. پس می‌تواند از عوامل پارگی آن نیز به شمار بیاید.

  • تعویض دنده معکوس اشتباه

معکوس کشیدن‌ های پرشدت مانند کاهش ۲ تا ۳ دنده در یک حرکت و آن هم در دور بالای موتور فشار فوق العاده زیادی به تسمه تایم وارد کرده و باعث پارگی آن می‌ شود.

  • رگلاژ نبودن تسمه تایم

تسمه تایم باید یک مقدار فضای مشخص و آزاد داشته باشد تا زمانی که زیر فشار زیاد می‌ رود دچار تنش بیش از حد نشود.این کار را قسمتی تحت عنوان تسمه سفت کن یا تسمه کش انجام می‌ دهد خرابی این قطعه باعث پاره شدن تسمه تایم می‌ شود.

  • عدم استفاده از ماشین در طولانی مدت

استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین به قطعات داخلی آن آسیب می‌ زند و قطعات لاستیکی مانند تسمه تایم با ماندن در یک وضعیت برای مدت طولانی دچار خستگی شده و از حالت طبیعی خود خارج می‌ شوند.

چه عواملی عمر مفید تسمه تایم را کاهش می‌ دهند؟

علل و عوامل زیادی وجود دارند که باعث کاهش طول عمر این قطعه شده و در نهایت پاره شدن تسمه تایم را به دنبال دارند. برخی از عواملی که عمر مفید این قطعه را کاهش می‌ دهند، در ادامه برای شما بازگو می‌ کنیم.

  • افزایش ناگهانی شتاب موتور

  • چرب شدن تسمه تایم

  • نصب غیر استاندارد تسمه تایم

  • کاهش ناگهانی شتاب خودرو

  • عدم استفاده از دنده متناسب با قدرت و سرعت خودرو

  • رد شدن با سرعت بالا از روی سرعت گیر

  • خراب شدن هرزگرد، تسمه سفت کن یا گیرپاژ

  • شل بودن یا سفتی زیاد تسمه

  • گذشت بیش از ۳ تا ۵ سال از زمان نصب تسمه

  • عملکرد نادرست قطعات و اجزای درگیر با تسمه تایم

  • عدم تعویض تسمه سفت کن در هنگام تعویض تسمه تایم


مطالعه بیشتر: بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودرو 


عوارض و خطرات پاره شدن تسمه تایم 

عوارض پاره شدن تسمه تایم خودرو بسیار زیاد است. شاید آگاهی از این عوارض باعث شود که شما حواستان بیشتر به این قطعه در ماشین باشد. در ادامه این عوارض و خطرات را بررسی می‌کنیم.

  • خاموش شدن موتور

در صورتی که پارگی تسمه تایم اتفاق بیفتد،  میل لنگ و میل بادامک از هم هماهنگ شده و این می‌ تواند باعث شود که پیستون‌ ها با سوپاپ‌ ها برخورد داشته باشند. این موضوع آسیب بسیار جدی به هر دو قطعه وارد کرده و موتور نمی‌ تواند به درستی کار کند و خاموش می‌ شود.

  • صدای ضربه از قسمت زیر کاپوت

برخورد پیستون و سوپاپ باعث ایجاد صدای ضربه از زیر کاپوت می‌ شود. این صوت صدای پاره شدن تسمه تایم است و شبیه برخورد دو فلز با یکدیگر است.  

  • خارج شدن دود سفید از اگزوز

خروج دود سفید از اگزوز نشانه نشتی روغن یا ورود آب به داخل سیلندر بوده و این اتفاق در اثر پارگی تسمه تایم رخ می‌ دهد.

  • شکستگی پیستون‌

پیستون‌ ها قطعاتی می‌ باشند که در قسمت داخلی سیلندر حرکت می‌ کنند و به هیچ عنوان با سوپاپ در ارتباط نیستند. در صورتی که تسمه تایم پاره شود، پیستون‌ ها با سوپاپ برخورد کرده  شکستگی پیستون رخ می‌ دهد.

  • خرابی سیلندر

سیلندر به قطعه‌ ای گفته می‌ شود که پیستون‌ ها در داخل آن‌ حرکت می‌ کنند. این قطعه از فلز ساخته شده و در صورت پاره شدن تسمه تایم، پیستون‌ ها می‌ توانند با سوپاپ برخورد داشته باشند. همین مسئله موجب خرابی سیلندرها می‌ شود.

  • شکستگی میل لنگ

میل لنگ به قطعه‌ ای گفته می‌ شود که پیستون‌ ها به آن وصل هستند. این قطعه متریال فلزی داشته و در صورتی که تسمه تایم پاره شود پیستون‌ ها می‌ توانند با برخورد با سوپاپ‌ ها شکستگی میل لنگ را به دنبال داشته باشند.

  • خرابی میل بادامک

میل بادامک قطعه‌ ای است که به کنترل سوپاپ‌ ها می‌ پردازد. این قطعه نیز متریال فلزی دارد و در صورت پاره شدن تسمه تایم پیستون‌ ها با سوپاپ برخورد داشته و خرابی میل بادامک اتفاق می‌ افتد.

  • خراب شدن کامل موتور

در موارد بسیار شدید در پارگی تسمه موتور به صورت کامل خراب شده و نیاز به تعویض پیدا می‌ کند. این یکی از مهم‌ ترین عوارض پارگی تسمه ماشین است و هزینه زیادی دارد.

نشانه‌ های تنظیم نبودن تسمه تایم خودرو 

قبل از پاره شدن تسمه تایم می‌ توانید با نشانه‌ های تنظیم نبودن آن آشنا باشید تا به موقع اقدامات لازم برای تعمیر یا تعویض تسمه تایم را انجام دهید. با نشانه‌ های زیر متوجه می‌ شوید که تسمه تایم شما شما تنظیم نیست.

  • زیاد شدن دود خروجی از اگزوز

یکی از علائم تنظیم نبودن تسمه تایم، دود بسیار زیاد خروجی از اگزوز بوده که این مسئله حاکی از انجام نشدن صحیح عمل احتراق در موتور خودرو است‌. احتراق بد در موتور به تنظیم نبودن تسمه تایم برمی‌گردد.

  •  استارت نخوردن خودرو

وقتی که راننده استارت ماشین را روشن می‌کند، میل لنگ ماشین می‌چرخد و یک سیکل احتراق درون موتور اتفاق می‌افتد و باعث روشن شدن ماشین می‌ شود. در شرایطی که تسمه تایم تنظیم نباشد، استارت زدن راننده میل لنگ ماشین را به حرکت درآورده و این حرکت میل لنگ باعث به حرکت درآمدن میل سوپاپ نمی‌ شود و ماشین روشن نخواهد شد.

  • کارکرد بد موتور ماشین

یکی دیگر از نشانه‌ های تنظیم نبودن تسمه تایم کارکرد بد موتور ماشین است که می‌ تواند باعث کاهش قدرت موتور و لرزش خودرو شود. وقتی که با این مشکل مواجه شدید باید سریعاً ماشین را خاموش کرده و تسمه تایم آن را بررسی کنید.

  • مصرف سوخت بیش از اندازه

اگر احساس می‌ کنید که به تازگی ماشین شما بیش از اندازه و به صورت غیر عادی سوخت مصرف می‌کند، باید به تنظیم نبودن تسمه تایم آن شک داشته باشید.

  •  صداهای عجیب از قاب تسمه تایم

اگر صدای جیرجیر هنگام آغاز حرکت می‌ شنوید یا هرگونه صدای غیر عادی از کاپوت احساس می‌ کنید، باید به آن توجه ویژه‌ ای داشته باشید. زیرا این صداها می‌ توانند به تنظیم نبودن تسمه تایم بستگی داشته باشند.

هنگام پاره شدن تسمه تایم چه کنیم؟

در صورتی که با پاره شدن تسمه تایم روبرو شدید، ماشین را در دنده یک گذاشته و فشار دهید. اگر ماشین دنده داشت و حرکت کرد شما باید آن را متوقف کنید. روشن کردن و راه‌ اندازی مجدد ماشین بعد از پارگی تسمه عوارض جبران ناپذیری به موتور آن وارد می‌ کند. اگر ماشین حرکت نکرد به این معنی است که تسمه سالم بوده و مشکلی ندارد.

کلام پایانی

با مطالعه محتوا به خوبی دانستید که مشکل پارگی تسمه خودرو چیست؛ علل عوامل ایجاد کننده آن شامل چه مواردی می‌شود، تا در صورت مواجهه با این موارد به سرعت اقدامات موثر را انجام دهید. پاره شدن تسمه تایم از جمله مشکلاتی است که در صورت جدی گرفتن آسیب زیادی به خودرو وارد نمی‌ کند و باعث هزینه‌ های هنگفت نمی‌ شود. در صورتی که این مشکل را جدی نگیرید و به موقع برای حل آن اقدام نداشته باشید باید با عواقب بد آن هم روبرو شوید که مهم‌ ترین آن تعویض موتور خودرو است‌.

همچنین بخوانید
مکمل سوخت یکی از راهکارهای هوشمندانه برای بهبود عملکرد موتور و افزایش استفاده از سوخت است. این محصول با افزودن مواد خاص به بنزین یا گازوئیل، به بهبود کارکرد موتور، کاهش رسوبات مضر در موتور و حتی افزایش طول عمر خودرو کمک می‌ کند. در دنیایی که بهینه‌ سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ ها اهمیت زیادی پیدا کرده، مکمل‌ های سوخت به عنوان یک انتخاب کاربردی برای بسیاری از رانندگان و علاقه‌ مندان به خودرو مطرح شده‌ اند.
بوی بنزین داخل ماشین یکی از مسائلی است که ممکن است برای هر راننده‌‌ ها ناخوشایند و نگران‌ کننده باشد. این بو نه تنها به دلیل آزاردهنده بودنش، بلکه به‌عنوان نشانه‌ ای از مشکلات جدی در سیستم سوخت‌ رسانی یا اجزای دیگر خودرو می‌ تواند حائز اهمیت باشد. وجود بوی بنزین ممکن است ناشی از نشتی‌ های خطرناک، خرابی در سیستم تبخیری، یا نقص در انژکتورها و کاتالیزور باشد. این مشکلات نه تنها سلامت سرنشینان را تهدید می‌ کند، بلکه می‌ تواند به مشکلات فنی جدی‌ تر و حتی خطر آتش‌ سوزی منجر شود.
وقتی که تسمه تایم به درستی کار نکند،  سوپاپ‌ های ماشین نمی‌ توانند جهت ورود و خروج هوا را همگام سازی کنند. در نتیجه پیستون‌ ها نیز آسیب می‌ بینند. به همین علت شما باید با زمان تعویض تسمه تایم آشنا باشید تا به موقع این کار را انجام دهید. به طور معمول هر 60000 کیلومتر باید فرایند تعویض تسمه تایم باید انجام شود.
نگهداری از خودرو در تابستان مهمترین اصلی است که هر راننده باید از آن آگاهی داشته باشد. خودرو مانند هر وسیله دیگری به مراقبت و نگهداری صحیح نیاز دارد تا کارایی بهتری داشته باشد و طول عمر آن افزایش پیدا کند. اگر در فصول مختلف سال از خودرو مراقبت کنید نیازی به تعمیر نخواهد داشت و این می‌تواند هزینه شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ