مهمترین اصول نگهداری از خودرو در تابستان

نگهداری از خودرو در تابستان مهمترین اصلی است که هر راننده باید از آن آگاهی داشته باشد. خودرو مانند هر وسیله دیگری به مراقبت و نگهداری صحیح نیاز دارد تا کارایی بهتری داشته باشد و طول عمر آن افزایش پیدا کند. اگر در فصول مختلف سال از خودرو مراقبت کنید نیازی به تعمیر نخواهد داشت و این می‌تواند هزینه شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

هر راننده موظف است تا به صورت منظم و مرتب خودرو را تمیز کند و در فصول گرم به اصول نگهداری از خودرو توجه داشته باشد. پارک کردن خودرو در سایه و استفاده از آفتابگیر مناسب مانع از پوسیدگی بدنه و سایر لوازم یدکی خودرو می‌ شود. در ادامه مطلب شما را با سایر نکات مربوط به نگهداری آشنا می‌کنیم.

نکاتی برای نگهداری از خودرو در تابستان

برای داشتن رانندگی ایمن در طول سال و بدون عیب ماندن خودرو نیاز است تا اصول نگهداری را جدی بگیرید و به نکات مراقبتی زیر توجه کنید:

 پارک کردن خودرو در سایه

اولین راهکار برای نگهداری از خودرو در روز های گرم پارک کردن آن در سایه است که در این شرایط مانع از برخورد نور مستقیم خورشید خواهید شد‌. در روزهای گرم که دمای هوا به شدت افزایش پیدا می‌ کند نیاز است تا خودرو را در پارکینگ یا فضای سر پوشیده قرار دهید. قرار دادن ماشین در فضای باز و در معرض نور مستقیم خورشید آسیب‌ های جدی را به بدنه و سایر قطعات وارد می‌ کند. اگر پارکینگ سرپوشیده دارید به محض ورود به منزل خودرو را در آنجا پارک کنید.

بررسی روغن موتور

روغن موتور در روانکاری و عملکرد بهتر موتور و سایر قطعات نقش بسزایی دارد؛ بنابراین باید همیشه مورد بررسی قرار بگیرد. در تابستان به دلیل گرمای زیاد دمای خودرو افزایش پیدا می‌ کند و روغن سریع‌ تر خاصیت خود را از دست می‌ دهد و باید تعویض شود.

 این مهمترین اصل نگهداری از خودرو در فصل تابستان است که باعث عملکرد بهتر آن می‌ شود. با بررسی روغن موتور متوجه افت کیفیت آن خواهید شد و می‌ توانید اقدام به تعویض آن کنید. کارشناسان ما در سایت مستر یدکی بهترین روغن‌ ها را به شما معرفی می‌ کنند.

شستن خودرو

یکی از راهکارهای کاربردی برای افزایش طول عمر خودرو شستن خودرو تمیز کردن آن است. در فصول گرم سال گرد و غبار هم افزایش پیدا می‌ کند که نفوذ آن در خودرو باعث پوسیدگی برخی قسمت‌ ها می‌ شود. شستن منظم خودرو آلودگی‌ های بدنه را حذف کرده و زیبایی ماشین را دو چندان می‌ کند.

 در این شرایط شما می‌ توانید خودرویی سالم داشته باشید. با شستن مداوم کار نگهداری از خودرو در تابستان آسان‌ تر می‌ شود. برای شستن بهتر است از شوینده‌ های مناسب و فرچه نرم و مخصوص استفاده کنید.

استفاده از آفتابگیر مناسب

آفتابگیر بهترین وسیله برای کاهش حرارت و نور مستقیم خورشید است که نصب آن در خودرو می‌ تواند راحتی سرنشینان و راننده را بیشتر کند. این صفحات یکدست مشبک از جنس پلاستیک یا پارچه هستند که با قرار گرفتن پشت شیشه‌ های عقب و جلو و حتی بغل می‌ توانند مانع از نفوذ نور خورشید به داخل شوند.

 با این کار قطعات داخل خودرو و روکش صندلی‌ ها دچار پوسیدگی و آسیب نمی‌ شوند. زمانی که جای پارک مناسب پیدا نمی‌ کنید آفتاب گیر بهترین راه نگهداری از خودرو در روز های گرم تابستان است.

نصب شیشه دودی

شیشه دودی جزو آپشن‌ های استاندارد در برخی خودروها است که علاوه بر زیبایی مانع از نفوذ نور مستقیم خورشید به داخل خودرو می‌ شود. در صورت خراب شدن این برچسب‌ های دودی امکان نصب مجدد آن‌ ها وجود دارد و با پوشش دهی شیشه‌ ها می‌ توان از ورود نور و گرما جلوگیری کرد.

این بهترین راه مراقبت از خودرو در تابستان است. این قابلیت‌ در خودروهای ارزان‌ قیمت هم دیده می‌ شود و کاملا کاربردی است. شیشه دودی اشعه ماورای بنفش (UV) را برگشت می‌ دهد و مانع از ورود آن به کابین می‌ شود.

بررسی سیستم خنک کننده

بررسی سیستم خنک کننده یکی از راهکارهای اساسی برای نگهداری از خودرو در تابستان است. اگر این سیستم فعال نباشد دمای خودرو خصوصا موتور به شدت افزایش پیدا می‌ کند. مایع خنک‌ کننده در این سیستم باید هر ۲ سال یکبار تخلیه و تعویض شود؛ چرا که عملکرد اولیه خود را از دست می‌ دهد.

 با ریختن مایع جدید شما شاهد خنک شدن خودرو خواهید شد. این مایع باید ترکیبی از آب و ضد یخ باشد تا بتواند عملیات خنک کنندگی را به خوبی انجام دهد. در کنار بررسی این سیستم بهتر است لوله، تسمه و شلنگ‌ ها را هم چک کنید.

چک کردن کولر

یکی از اصول نگهداری از خودرو در روز های گرم چک کردن کولر است. کولر در فصل تابستان کاملا ضروری است و زمانی که دما به شدت افزایش پیدا می‌ کند باید در خودرو روشن شود. اگر گاز کولر به اتمام رسیده بهتر است قبل از آمدن فصل گرما برای شارژ مجدد آن اقدام کنید.

 اگر هوا به شدت گرم است برای رانندگی ایمن باید درجه کولر را افزایش دهید تا احساس خنکی کنید. سرویس کردن کولر به عملکرد بهتر آن کمک زیادی می‌ کند. اگر مشکل نشتی یا انسداد فیلتر وجود دارد متخصصین ما در سایت مستر یدکی بهترین خدمات را برای تعویض و تعمیر ارائه می‌ کنند.

بررسی فیلتر ها

فیلترهای نصب شده در بخش‌ های مختلف خودرو مخصوصا سیستم خنک کننده باید مدام بررسی شوند تا در صورت انسداد و گرفتگی در اسرع وقت تعویض گردند. سالم و تمیز بودن فیلترهای خودرو مثل فیلتر روغن و هوا (شامل فیلتر هوا موتور و فیلنر هوا کابین خودرو) به عملکرد بهتر موتور کمک زیادی می‌ کند.

مدت زمان تعویض فیلترها در همه خودروها یکسان نیست و بستگی به محیط تردد و نوع رانندگی دارد. اگر در شهرهای آلوده زندگی می‌ کنید فیلترها باید زودتر تعویض شوند تا فشاری به سایر قطعات وارد نشود. قبل از شروع روزهای گرم، فیلترهای نو بیندازید.

توجه به سلامت رادیاتور

یکی دیگر از اصول نگهداری از خودرو در تابستان توجه به سلامت رادیاتور است. این قطعه مهم و کاربردی تاثیر بسزایی در عملکرد خودرو دارد. بهتر است قبل از ریختن ضد داخل ماشین برخی قطعات مثل ترموستات خودرو، شیلنگ‌ها، پمپ آب و رادیاتور را بررسی کنید. با شستن مسیر گردش ضد یخ می‌ توانید باعث عبور بهتر آن شوید. بدنه بیرونی رادیاتور را می‌ توانید با آب و صابون تمیز کنید تا هوا بتواند از میان پره‌ های رادیاتور به راحتی عبور کند.

مراقبت از باتری

باتری بخش مهمی از خودرو است که در فصول گرم سال باید بیشتر به آن توجه کنید. گرمای زیاد باعث کاهش عمر باتری و افزایش سرعت خوردگی می‌ شود. با بررسی اتصالات و سیم‌ ها و تمیز کردن خوردگی می‌ توانید این مشکل را تا حد زیادی کاهش دهید.

برای نگهداری از خودرو در تابستان نیاز است تا مرتب سطح آب باتری را چک کنید. با مراقبت صحیح از باتری هزینه‌ های نگهداری و تعمیر تا حد زیادی کاهش پیدا می‌ کند. عمر باتری بین ۲ تا ۵ سال است و بعد از آن بهتر است که تعویض شود.

بررسی سطح سیال

از دیگر نکات مراقبتی خودرو در تابستان می‌ توان به بررسی سطح سیال اشاره کرد. برای خنک ماندن خودرو در فصول گرم چندین مایع به صورت هماهنگ کار می‌ کنند که کنترل سطح آن‌ ها اهمیت بسزایی دارد. اگر سطح مایعات کاهش پیدا کند خودرو به سرعت گرم می‌ شود. دمای بالا باعث تبخیر مایعات می‌ شود و در این شرایط نیاز است تا شما مایعات را بیشتر کنید. علاوه بر روغن موتور باید روغن‌ ترمز، روغن گیربکس و روغن هیدرولیک فرمان را هم کنترل کنید.

باز نکردن ترموستات

باز نکردن ترموستات یکی از راه‌ های نگهداری از خودرو در تابستان است. اگر ترموستات روی موتور به درستی کار نکرد دمای خودرو به شدت بالا می‌ رود. این قطعه به خنک کردن موتور کمک می‌کند و باعث به تعادل رساندن دمای موتور در ساعات اولیه روز می‌ شود. با بررسی مداوم ترموستات می‌ توانید از افت کیفیت و کارایی آن مطلع شوید و در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید.

استفاده از ضد یخ مناسب

استفاده از ضد یخ مناسب تاثیر بسزایی در خنک کنندگی خودرو در فصول گرم سال دارد. میزان ضد یخ استفاده شده بر اساس حجم خنک کنندگی و شرایط آب و هوایی تعیین می‌ شود. اگر قرار است به عنوان سیال خنک کننده از آن استفاده کنید باید درصد ضد یخ و آب یکسان باشد. اگر رادیاتور کارایی مناسب را نداشته باشد نقطه جوش سیال افت می‌ کند و باعث جوش آمدن سریع رادیاتور می‌ شود. استفاده از ضد یخ در تمام فصول خصوصا تابستان و زمستان توصیه می‌ شود.

تنظیم تایرها

لاستیک‌ ها در به حرکت در آوردن خودرو نقش بسزایی دارند؛ بنابراین باید تایرها مدام مورد بررسی قرار بگیرند. با افزایش دما حساسیت لاستیک‌ ها بیشتر می‌ شود و نیاز است تا فشار هوای داخل آن‌ ها به خوبی حفظ شود‌. اگر فشار داخل لاستیک کم شود احتمال انفجار وجود دارد.

 با چک کردن فشار باد لاستیک می‌ توانید به عملکرد بهتر آن کمک زیادی کنید. با در دسترس داشتن گیج باد لاستیک می‌ توانید مدام این فشار را در خانه هم چک کنید. به همراه داشتن لاستیک زاپاس در عقب خودرو کاملا ضروری است.

بررسی سوخت خودرو

یکی از اصول نگهداری از خودرو در تابستان بررسی سوخت آن است. در فصول گرم سال که سیستم تهویه مطبوع و کولر خودرو مدام روشن است مصرف سوخت افزایش پیدا می‌ کند و این برای راننده هزینه بردار است. برای کاهش مصرف سوخت بهتر است تنظیمات خاصی را در بخش‌ های مختلف خودرو از سیستم تهویه و سوخت رسانی انجام دهید. ما در سایت مستر یدکی در زمینه تنظیم میزان سوخت بهترین خدمات را در دسترس مشتریان قرار می‌ دهیم.

نگهداری از ترمزها

سیستم ترمز از اجزای حیاتی‌ و ضروری‌ خودرو است که با عملکرد سریع خود می‌ تواند ایمنی راننده و راننده سرنشینان را حفظ کند. در فصول گرم سال که دمای هوا بالا است لنت ترمز زودتر تمام می‌ شود و دیگر کارایی اولیه خود را ندارد. در این شرایط ترمزها فرسوده می‌ شوند و هنگام استفاده از آن‌ ها صداهای غیر عادی شنیده می‌ شود‌. اگر زمان ترمزگیری طولانی‌ تر از حد معمول شده باید سریع به دنبال عیب یابی باشید‌.

مراقبت از بدنه و داشبورد

از دیگر راه‌ های نگهداری از خودرو در تابستان می‌ توان به مراقبت از بدنه و داشبورد اشاره کرد. با قرار دادن خودرو در سایه می‌ توانید از رنگ و بدنه خوبی محافظت کنید‌. استفاده از چادر مانع از برخورد نور مستقیم خورشید به بدنه و داشبورد می‌ شود. در زمان شستن خودرو بهتر است آن را در آفتاب پارک نکنید و اجازه دهید تا در سایه به طور کامل خشک شود. با نگهداری مناسب از بدنه می‌ توانید کیفیت رنگ را به خوبی حفظ کنید.

بررسی برف پاک کن

برف پاک کن از قطعات کاربردی در خودرو است که با دور کردن گرد و غبار می‌ تواند شرایط ایمن‌ تری را برای رانندگی ایجاد کند. اگر این قطعه به دلیل نور مستقیم خورشید پوسیدگی و خوردگی شود بهتر است آن را تعمیر یا تعویض کنید. در شهرهایی که گرد و غبار شدیدتر است برف پاکن ماشین زودتر خراب می‌ شود.

پر کردن مخزن شیشه ‌‌شوی

 این مخزن باید همیشه پر باشد؛ چرا که به موتور نزدیک است و در معرض گرمای شدید قرار دارد. اگر این مخزن خالی و خشک باشد دچار شکستگی و خرابی می‌ شود.

فرمان خودرو را 180 درجه بچرخانید

با چرخاندن فرمان در زاویه ۱۸۰ درجه می‌ توانید آن را در سایه قرار دهید تا در زمان ترک خودرو این قسمت بیش از اندازه داغ نشود. کارشناسان ما در سایت مستر یدکی این نکات مراقبتی مهم را در اختیار شما قرار می‌دهند.

بررسی به چراغ ها

یکی دیگر از اصول نگهداری از خودرو در تابستان رسیدگی به چراغ‌ ها است. با تعویض لامپ‌ های سوخته و معیوب می‌ توانید رانندگی ایمن داشته باشید. اگر قاب چراغ‌ ها به دلیل نور خورشید مات و زرد شده نیاز است تا آن‌ ها را تعویض کنید.

چک کردن تسمه پروانه

با شروع فصل تابستان تسمه پروانه را بررسی کنید؛ چرا که ممکن است دچار شکاف، پوسیدگی، پارگی یا ترک شده باشد. بهتر است هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر تسمه پروانه را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.

سخن پایانی

نگهداری از خودرو در تابستان اصول خاص خود را دارد. ما در سایت مستر یدکی بهترین راهکارهای مراقبتی را در اختیار شما قرار می‌ دهیم تا بتوانید به کمک آن‌ ها طول عمر خودرو را افزایش دهید و مانع از خرابی و افزایش هزینه‌ ها شوید. توجه به این اصول نیاز به دانش خاصی ندارد. با گرم شدن هوا در فصل تابستان اولین کاری که باید انجام دهید قرار دادن خودرو در سایه است. اگر مکان مناسبی را در اختیار ندارید بهتر است از چادر استفاده کنید.

همچنین بخوانید
مکمل سوخت یکی از راهکارهای هوشمندانه برای بهبود عملکرد موتور و افزایش استفاده از سوخت است. این محصول با افزودن مواد خاص به بنزین یا گازوئیل، به بهبود کارکرد موتور، کاهش رسوبات مضر در موتور و حتی افزایش طول عمر خودرو کمک می‌ کند. در دنیایی که بهینه‌ سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ ها اهمیت زیادی پیدا کرده، مکمل‌ های سوخت به عنوان یک انتخاب کاربردی برای بسیاری از رانندگان و علاقه‌ مندان به خودرو مطرح شده‌ اند.
بوی بنزین داخل ماشین یکی از مسائلی است که ممکن است برای هر راننده‌‌ ها ناخوشایند و نگران‌ کننده باشد. این بو نه تنها به دلیل آزاردهنده بودنش، بلکه به‌عنوان نشانه‌ ای از مشکلات جدی در سیستم سوخت‌ رسانی یا اجزای دیگر خودرو می‌ تواند حائز اهمیت باشد. وجود بوی بنزین ممکن است ناشی از نشتی‌ های خطرناک، خرابی در سیستم تبخیری، یا نقص در انژکتورها و کاتالیزور باشد. این مشکلات نه تنها سلامت سرنشینان را تهدید می‌ کند، بلکه می‌ تواند به مشکلات فنی جدی‌ تر و حتی خطر آتش‌ سوزی منجر شود.
پاره شدن تسمه تایم یکی از رایج‌ ترین مشکلات برای خودروها تلقی شده که دلایل زیادی دارد. شما با توجه به برخی نشانه‌ ها در عملکرد و سیستم خودرو می‌ توانید با ایجاد مشکل برای تسمه تایم آن پی ببرید. برخی از این نشانه‌ ها عبارتند از نشت کردن روغن از بخش جلویی ماشین، بیشتر شدن دور موتور به صورت غیرطبیعی یا حتی از کار افتادن آن، ایجاد مشکل در استارت زدن و یا روشن شدن چراغ چشمک زن در خودرو که هر کدام می‌ تواند دلایل متنوعی داشته باشد
وقتی که تسمه تایم به درستی کار نکند،  سوپاپ‌ های ماشین نمی‌ توانند جهت ورود و خروج هوا را همگام سازی کنند. در نتیجه پیستون‌ ها نیز آسیب می‌ بینند. به همین علت شما باید با زمان تعویض تسمه تایم آشنا باشید تا به موقع این کار را انجام دهید. به طور معمول هر 60000 کیلومتر باید فرایند تعویض تسمه تایم باید انجام شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ