آماده سازی خودرو برای زمستان

آماده‌ سازی خودرو برای زمستان یکی از مهم‌ ترین وظایف هر راننده‌ ای است که می‌ خواهد با خیال آسوده در فصل سرما رانندگی کند. با نزدیک شدن به روزهای سرد و یخبندان، شرایط جاده‌ ها به طور قابل توجهی تغییر می‌ کند و این تغییرات نیازمند تدابیر ویژه‌ ای است.

از انتخاب لاستیک‌ های مناسب زمستانی گرفته تا بررسی سیستم گرمایشی و تهویه، همه جزئیاتی هستند که می‌ توانند تفاوت بزرگی در تجربه رانندگی شما ایجاد کنند. در این مقاله، به بررسی نکات و توصیه‌ های کاربردی برای آماده‌ سازی خودرو برای فصل زمستان می‌ پردازیم تا شما بتوانید با خرید لوازم یدکی خودرو مناسب و رعابت نکات ایمنی، اطمینان خاطر بیشتری در زمستان رانندگی کنید.

مراحل آماده سازی خودرو در زمستان

آماده‌ سازی خودرو برای فصل زمستان باید پیش از شروع سرما و بارش سنگین برف انجام شود. این به شما زمان کافی می‌ دهد تا تمامی قسمت‌ های خودرو را بررسی و هر گونه خرابی یا نقصی را با اطمینان و بدون عجله برطرف کنید. به این ترتیب، می‌ توانید با خیالی آسوده و به استقبال زمستان بروید. در سایت مستریدکی تمامی خدمات به خوبی انجام می‌ شود. در ادامه به برخی از موارد آماده سازی می‌ پردازیم.

بررسی لاستیک‌ ها

بررسی لاستیک‌ ها یکی از وظایفی است که هر راننده باید در تمامی شرایط آب و هوایی انجام دهد. انجام این بررسی پیش از شروع فصل زمستان بسیار ضروری است، حتی اگر در منطقه‌ ای زندگی می‌ کنید که به ندرت بارش برف خواهید داشت. همچنین، هرگز تصور نکنید که به زنجیر چرخ نیازی ندارید، زیرا وضعیت آب و هوا در جاده‌ های خارج از شهر غیرقابل پیش بینی است.

بنابراین آماده سازی خودرو برای زمستان بسیار حائز اهمیت خواهد بود. ارتفاع آج لاستیک‌ های خودرو باید به گونه‌ ای باشد که بتواند اصطکاک کافی را با مسیر برفی یا یخ زده ایجاد و از لیز خوردن خودرو جلوگیری کند.

برای سنجش عمق آج تایرها می‌ توانید از یک سکه استفاده کنید؛ به این صورت که سکه را بین آج‌ها قرار دهید و در بهترین حالت، باید فقط نیمی از سکه دیده شود. سطح صاف تایر و ساییدگی آن، خطر تصادف و لیز خوردن را به دلیل پنچر شدن افزایش می‌ دهد و رانندگی در روزهای بارانی و برفی را بسیار پرخطرتر می‌ کند.

بررسی ضد یخ

برای محافظت از سیستم رادیاتور ماشین در هوای سرد، باید قبل از شروع سرما میزان ضد یخ را تنظیم کنید. به علاوه اگر از زمستان گذشته و چیزی درون رادیاتور باقی مانده است، آن را تخلیه کنید. ماده ضد یخ باید بین علامت‌ های حداکثر و حداقل در مخزن باشد، که این کار را می‌ توانید با استفاده از تستر ضد یخ انجام دهید. ترکیب مایع ضد یخ باید شامل ۶۰ درصد ضد یخ و ۴۰ درصد آب باشد. این مورد یکی از گزینه‌ های بسیار مهم آماده سازی خودرو برای زمستان است.

بررسی باتری خودرو

یکی از مشکلات عمده خودروها در زمستان، خرابی باتری است. البته خرابی باتری همیشه به دلیل سرما نیست و می‌ تواند علل متعددی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است خودرو مدت زیادی خاموش بوده یا مشکلی در سیستم برق رسانی وجود داشته باشد. بهترین زمان برای بررسی وضعیت باتری خودرو، فصل پاییز و پیش از شروع زمستان است.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی باتری خودرو، باید مراقب سولفاته شدن سر باتری باشید. این سولفاته شدن به دلیل عدم برقراری صحیح جریان الکتریسیته رخ می‌ دهد و مانع از شارژ کامل باتری می‌ شود. برخی مکانیک‌ ها معتقدند که استفاده از اسپری‌ های گریس می‌ تواند از ایجاد سولفات روی سر باتری جلوگیری کند.

برای بررسی باتری خودرو، می‌ توانید از مولتیمتر استفاده کنید. مولتیمتر را به باتری متصل و اگر عدد ۱۲.۴۵ روی مولتیمتر نمایش داده شد، باتری نیاز به شارژ مجدد دارد. برای دقت بیشتر، این اندازه‌گیری را بلافاصله پس از خاموش کردن خودرو انجام دهید.

بررسی برف پاک کن

برف پاک‌کن یکی از مهم‌ ترین ملزومات آماده سازی خودرو برای زمستان است. این مورد می‌ تواند خطر رانندگی در روزهای برفی و بارانی را کاهش و در صورت خرابی، احتمال تصادفات را افزایش دهد. بنابراین، علاوه بر بررسی محلول شیشه شوی و اطمینان از سلامت مخزن آن، باید لاستیک تیغه برف پاک کن و حرکت صحیح آن روی شیشه را نیز به دقت بررسی کنید. توجه داشته باشید که برف پاک‌کن‌ های خودرو باید هر ۶ ماه یا یک سال تعویض شوند.

بررسی مایع و مخزن شیشه شوی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که به دلیل بارش برف و باران در زمستان نیازی به پر کردن مخزن مایع شیشه شوی ماشین نیست. اما این باور اشتباه است و می‌ تواند رانندگی در روزهای برفی و بارانی را دشوارتر کند. اگر محلول شیشه شوی مناسب و مخصوص زمستان نباشد، ممکن است یخ بزند و باعث ترک خوردن لوله مخزن بر اثر سرمای شدید شود.

به علاوه، اگر مایع شیشه شوی مناسب نباشد، ممکن است روی شیشه یخ بزند. بنابراین، بهتر است قبل از بروز هرگونه خسارت مالی، با خرید یک محلول دارای ضد یخ از ایجاد خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

بررسی چراغ‌ ها

بسیاری از صاحبان خودرو تنها هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی یا هنگام سفر به نقاط دور دست، چراغ‌ های مه شکن را بررسی می‌ کنند. این در حالی است که چراغ‌ های مه شکن از شروع فصل سرما تا آغاز فصل گرما، یکی از ملزومات ایمنی رانندگی به شمار می‌ روند.

 در زمستان، دید راننده به بیرون خودرو محدودتر می‌ شود، بنابراین تعویض چراغ‌ های سوخته یا خراب به شما امکان می‌ دهد تا در هنگام بارش برف و باران، سطح جاده را بهتر ببینید. پس در هنگام آماده سازی خودرو برای زمستان حتما به این مورد بسیار توجه کنید.

بررسی ترموسات خودرو

این قطعه مکانیکی در کنترل دمای خودرو نقش حیاتی دارد. ترموستات خودرو حساس به دما، در مسیر مایع خنک کننده خودرو قرار گرفته و با رسیدن دمای آب رادیاتور به مقدار مشخص، مسیر جریان آب را باز می‌کند تا دمای پیشرانه از حد مجاز بالاتر نرود. با توجه به اهمیت این قطعه، به ویژه در شرایط هوای سرد، لازم است که سلامت آن به دقت بررسی و پیگیری شود.

پر کردن باک بنزین

باید مطمئن شوید که باک بنزین خود را پر کرده‌ اید و حداقل نصف آن بنزین دارد. هرچه باک بنزین خالی‌ تر باشد، احتمال یخ زدن بنزین و سیستم سوخت رسانی در فصل زمستان و هوای سرد افزایش پیدا می‌ کند.

مراجعه به تعمیرگاه

اگر زمان یا دانش کافی برای بررسی سلامت کلی خودرو و قطعات آن ندارید، می‌ توانید خودرو را به تعمیرگاه ببرید. در تعمیرگاه، مکانیک با استفاده از دانش و ابزارهای تخصصی، بخش‌ های مختلف خودرو را بررسی کرده و از سلامت آنها اطمینان حاصل می‌ کند.

در صورت وجود نقص یا خرابی در قطعه‌ ای، مکانیک آن را در همانجا تعمیر می‌ کند. به علاوه، برای برخی از افراد سوال مطرح می‌ شود که چگونه خودرو را برای زمستان آماده کنیم؟ پاسخ این سوال مراجعه به یک تکنیسین ماهر است.

وسایل ضروری خودرو در زمستان

در هنگام آماده سازی خودرو برای زمستان، در نظر گرفتن وسایل ضروری در خودرو می‌ تواند از وقوع مشکلات و حوادث جلوگیری کند. این وسایل شامل موارد زیر می‌ شوند:

پوشش مناسب لاستیک خودرو

اگر تهیه لاستیک‌ های زمستانی برایتان مقدور نیست یا در منطقه‌ ای زندگی می‌ کنید که تعداد روزهای برفی در آن کم است، می‌ توانید به جای خرید لاستیک‌ های مخصوص زمستان، از پوشش‌ های مخصوص برف برای لاستیک‌ های موجود خود استفاده کنید. به علاوه، می‌ توانید این پوشش‌ ها را فقط برای لاستیک‌ های جلوی خودرو مورد استفاده قرار دهید.

این پوشش‌ ها با افزایش اصطکاک روی جاده‌ های برفی و یخ‌ زده، از سر خوردن خودرو جلوگیری می‌ کنند.

 همچنین، پوشش‌ های مورد نظر برای رانندگی در جاده‌ های برفی و لغزنده طراحی شده‌ اند و مناسب زمانی هستند که با حداکثر سرعت حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می‌ کنید. بنابراین، از استفاده این پوشش‌ ها روی جاده‌ های بدون برف و یخ خودداری کنید.

زنجیر چرخ

اگر قصد دارید مسیری پوشیده از برف را طی کنید، باید از زنجیر چرخ استفاده شود. زنجیر چرخ با افزایش اصطکاک از سر خوردن خودرو جلوگیری می‌ کند و با فرو رفتن در برف، راه را برای حرکت خودرو باز خواهد کرد. زنجیر چرخ یکی از ضروری‌ترین ابزارهای زمستانی است که فقط برای حرکت در مسیرهای برفی طراحی شده است. استفاده از آن‌ها در جاده‌های صاف و بدون برف توصیه نمی‌ شود، زیرا برخلاف جاده‌ های برفی، باعث کاهش چسبندگی لاستیک به سطح جاده می‌ شود.

کیسه کوچک شن یا نمک دانه درشت

این مواد زبر و خشن می‌ توانند اصطکاک لاستیک خودرو را در مسیرهای برفی و یخ زده افزایش دهند. هرگاه بخشی از جاده بسیار لغزنده و لیز بود، می‌ توانید از کیسه‌ های شن یا نمک دانه درشت استفاده کنید.

کلام آخر

آماده‌ سازی خودرو برای زمستان از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌ تواند ایمنی و کارایی وسیله نقلیه شما را در شرایط سرد و یخ زده بالا ببرد. از بررسی وضعیت باتری و سیستم گرمایشی گرفته تا تعویض به لاستیک‌ های زمستانی و افزودن ضدیخ، هر یک از این اقدامات می‌ توانند تفاوت بزرگی در تجربه رانندگی شما ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که با آماده‌سازی صحیح خودرو، نه تنها از بروز مشکلات فنی جلوگیری می‌ کنید، بلکه از آسایش و امنیت خود و سرنشینانتان نیز محافظت خواهید کرد. بنابراین، در صورت بروز هر گونه مشکل یا سوال کارشناسان سایت مستریدکی می‌ توانند شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.

همچنین بخوانید
مکمل سوخت یکی از راهکارهای هوشمندانه برای بهبود عملکرد موتور و افزایش استفاده از سوخت است. این محصول با افزودن مواد خاص به بنزین یا گازوئیل، به بهبود کارکرد موتور، کاهش رسوبات مضر در موتور و حتی افزایش طول عمر خودرو کمک می‌ کند. در دنیایی که بهینه‌ سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ ها اهمیت زیادی پیدا کرده، مکمل‌ های سوخت به عنوان یک انتخاب کاربردی برای بسیاری از رانندگان و علاقه‌ مندان به خودرو مطرح شده‌ اند.
بوی بنزین داخل ماشین یکی از مسائلی است که ممکن است برای هر راننده‌‌ ها ناخوشایند و نگران‌ کننده باشد. این بو نه تنها به دلیل آزاردهنده بودنش، بلکه به‌عنوان نشانه‌ ای از مشکلات جدی در سیستم سوخت‌ رسانی یا اجزای دیگر خودرو می‌ تواند حائز اهمیت باشد. وجود بوی بنزین ممکن است ناشی از نشتی‌ های خطرناک، خرابی در سیستم تبخیری، یا نقص در انژکتورها و کاتالیزور باشد. این مشکلات نه تنها سلامت سرنشینان را تهدید می‌ کند، بلکه می‌ تواند به مشکلات فنی جدی‌ تر و حتی خطر آتش‌ سوزی منجر شود.
پاره شدن تسمه تایم یکی از رایج‌ ترین مشکلات برای خودروها تلقی شده که دلایل زیادی دارد. شما با توجه به برخی نشانه‌ ها در عملکرد و سیستم خودرو می‌ توانید با ایجاد مشکل برای تسمه تایم آن پی ببرید. برخی از این نشانه‌ ها عبارتند از نشت کردن روغن از بخش جلویی ماشین، بیشتر شدن دور موتور به صورت غیرطبیعی یا حتی از کار افتادن آن، ایجاد مشکل در استارت زدن و یا روشن شدن چراغ چشمک زن در خودرو که هر کدام می‌ تواند دلایل متنوعی داشته باشد
وقتی که تسمه تایم به درستی کار نکند،  سوپاپ‌ های ماشین نمی‌ توانند جهت ورود و خروج هوا را همگام سازی کنند. در نتیجه پیستون‌ ها نیز آسیب می‌ بینند. به همین علت شما باید با زمان تعویض تسمه تایم آشنا باشید تا به موقع این کار را انجام دهید. به طور معمول هر 60000 کیلومتر باید فرایند تعویض تسمه تایم باید انجام شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

واتساپ